måndag 5 september 2011

Jag vs EON Part 1

För nästan exakt ett år sen började de mystiskt staka ut pinar hos en granne lite längre ner på gatan. När jag hörde mej för så visade det sej att de skulle gräva in fjärrvärme. Eftersom jag frågat EON på inlandsmässan 2009 om jag kunde få fjärrvärme och de sagt att de absolut inte skulle "investera" förrän tidigast 2011 blev jag förvånad men glad och spurtade rätt ner på EON och frågade om jag oxå kunde få det eftersom de ändå tänkte gräva in till grannen. Jag förklarade var vi bor, var kulverten finns och att jag idag bara har ved och ingen el-patron. Han lovar att kolla med försäljaren, som visar sej vara en Snigel, som ska ringa upp mej senare.

Snigeln ringer efter nån vecka och förklarar att om man anmält intresse INNAN deras semester får man det på hösten men om man anmält det EFTER få man vänta till våren. Jag förstår och frågar om det är säkert att man får det till våren då. Jajamen svarar han. Lovar du mej? Ja! Jag lovar dej, säger han.
Jag berättar för honom att det´skulle betyda väldigt mycket för mej att få in det här eftersom jag är ensamståede med småbarn (jag var det då).

I Maj 2011 ringer jag honom, (-Therese här, minns du mej? "höhö, jag glömmer aldrig en tjej.."  eeh, okej..) och undrar hur det kommer bli. Hur det går till och när ungefär det kommer ske. Han säger att en man ska komma och titta på gården för att fastställa OM det kommer gå.
Jag påminde honom att han LOVAT mej i höstas att det skulle bli av och att jag inte har ordnat ved eftersom han lovade. Han säger att en man ska komma och titta på tomten, men att det inte borde vara något problem eftersom de flesta grannar runt om har grävt in för ett par år sen.

I början av juni kommer en gubbe in på tomten. P går ut för att prata med honom. Han står och kliar sej i skägget ett tag typ och säger att man måste gräva upp hela gatan. P förklarar att det finns en kulvert bakom huset som grannen kopplat in i, som finns stra breve tomtgränsen. Gubben vet inget om det men kollar runt och säger att det kommer en offert inom två veckor.

I min värld betyder offert ett klartecken, att man ska få ett prisförslag som man godkänner och sen är bollen i rullning så att säga. Jag är lycklig och säger till min gamle far att det är slut på vedhuggningen för nu kommer fjärrvärmen. Ingen bryr sej nämnvärt om den lilla ved vi har under sommaren eftersom det inte är nån panik med att klyva,bära hem,,stapla för att torka.

Två veckor går. Sen börjar industri-semestern. Fyra veckor går. Ingen offert kommer och i början av augusti ringer jag upp Snigeln igen. Berättar att en gubbe kom, vad han sa och att ingen offert kommit. Att jag känner mej en anings nervös över att frysa ihjäl i vinter. Han ska prata med Gubben och ringa upp mej inom en vecka.

Ingen ringer, exakt på dagen en vecka senare ringer jag upp honom igen, undrar vad som händer. Han säger att HAN minsann började skriva ut vårt avtal i maj men Gubben är den som inte har beslutat, och säger också vid ett tillfälle: - Jag pratade med Gubben och han sa att han pratat med din Kille? Han säger kille med eftertryck, som om han blev missinformerad innan, att jag bara låtsasdes vara en desperat singelmamma, med magkatarr, och som om jag ljugit om min status. Som om det skulle spela nån roll?
Mitt förakt för gubbar som tycker kvinnor är underkastade och det är männens plikt att värna om oss  i den försvagade rasen tar fart och jag svarar:
Jaså, och hur fan vet han att det var min kille? det kan väl lika gärna ha varit min bror, min vän, min älskare eller min personliga assistent? jag kanske sitter i permobil, vad vet du?
Han finner sej och svarar:
-Det klart att du ska få ett beslut Therese OM det det blir nåt ELLER INTE.
Eller inte? Jag förklarar att det finns inget Eller inte, eftersom han LOVAT mej i höstas, lovat mej i våras och dragit ut på det här hela jävla sommaren. Vi har ingen ved, och jag talar om att blir det inget så får han själv komma hit med ved och klyva och stapla in. Jag säger att jag börjar bli irriterad och deppad och han säger skämtsamt att han sagt till Gubben att jag hotat honom till livet men att han förstååår min frustration. Jag säger att jag funderar på att bomba EON men eftersom den ligger på samma mark som Sågen, där min pappa får mycket av sin inkomst så har jag övervägt att låta bli.. Han har lite humor tack och lov.
Jag frågar vad jag väntar på, han säger ett beslut, ev ett papper.

Jag ringer upp honom näst kommande vecka, och veckan efter det.

Nu senast ringer jag upp igen, på en torsdag, och han säger att han sitter med Gubben mittemot sej. Han frågar honom hur det går så jag hör. Gubben säger att han inte haft tid, men att han konsulterat en annan firma från Umeå som ska komma och titta om det är för mycket berg (?) på min tomt för att gräva. Undeligt tycker jag eftersom alla grannar verkar utan problem kunnat gräva in det här.
Jag hör att han frågar Gubben vad som händer om det inte går att gräva in fjärrvärme åt mej och han mumlar nåt jag inte hör, och de frustar gubbigt på andra sidan luren.
Så säger han, att han nu har pinpointat in mej på fredagen den 2 september, att han ska ringa mej, så jag inte behöver jaga honom. Och att det ska ta högst 14 dar för Umeå företaget att dra sej hit.

Självklart ringde han inte inte i fredags, som han lovat, och Umeå företaget har tre dar på sej innan det gått 14 dar. Det spöregnar och det kryper ner till 18 grader hemma.

Men, vi är survivers, det är inte det, det är bara att jag kommer fan inte ge mej förrän de erkänner att det inte kommer bli nånting.

Till saken hör att de som hade pinnat ut på tomten som skulle gräva in förra året och som gjorde att jag gick ner från första början, aldrig fick nån fjärrvärme. De drog ut på det så jävla länge att de till slut bad EON stoppa upp sina papper i röven och grävde in bergvärme istället.

Men jag väntar till på torsdag, och har ingen kommit då, då jävulen...

To be continued.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar